Niezależnie od tego, czy oglądamy telewizję, czytamy gazetę, słuchamy audycji radiowej, przeglądamy media społecznościowe czy spacerujemy po mieście, zewsząd otaczają nas grafiki, hasła i banery. Konkurencyjne przedsiębiorstwa walczą na każdym polu o swoich klientów. Skąd zatem mamy pewność, że reklamująca swoje usługi firma nie wprowadza konsumentów w błąd? Czy rywalizujące ze sobą firmy nie podkopują pod sobą wzajemnie dołków?

Regulacje prawne – czego unikać?

Nie ukrywajmy – w tym kalejdoskopie barw i sloganów łatwo się pogubić, muszą zatem istnieć pewne przepisy, które sprawią, że toczona przez wszystkich rywalizacja marketingowa będzie przebiegała fair. Przepisy dotyczące reklamowania usług reguluje obecnie Komisja Etyki Reklamy. Celem jej działania jest ochrona podmiotów, które mogą ucierpieć na działaniach marketingowych danej firmy, czyli przede wszystkim konsumentów i przedsiębiorstw konkurencyjnych.

Ogólne zapisy mówią, że za naruszenie przepisów prawa uznaje się reklamę, która:
– nie uwzględnia dobrych obyczajów i godności człowieka,
– celowo wprowadza w błąd odbiorcę, skłaniając go tym samym do skorzystania z usług,
– wywołującą uczucie lęku, wywołującą przesądy i łatwowierność dzieci,
– ukrytą, czyli wykorzystanie nazwy firmy w materiale niesponsorowanym,
– uciążliwą, polegającą na ingerowaniu w sferę prywatności potencjalnych konsumentów,
– taką, która stawia w złym świetle firmy lub produkty konkurencyjne.

Przedsiębiorcy chcący promować swoje usługi muszą pamiętać o tym, że regulacjom podlegają również miejsca publikacji reklam. Trzeba mieć na uwadze, że każda reklama w prasie musi być oznaczona w odpowiedni sposób, a spoty reklamowe w radio czy telewizji mogą być emitowane wyłącznie w określonych blokach. Odpowiednio oznaczone muszą być również artykuły sponsorowane i reklamy zawierające lokowanie produktu.

Szczególne przepisy dotyczą natomiast reklamy outdoorowej. Regulacje zapisane są w Ustawie Krajobrazowej i mają na celu uporządkowanie bałaganu, jaki w wielu miejscach wytworzył się na skutek nadmiaru reklam, szyldów czy banerów. W ustawie można przeczytać m.in. jak może wyglądać reklama, jaki może mieć rozmiar oraz gdzie można ją umieścić.

Agencja reklamowa = brak ryzyka

Niezależnie od tego, czy projektujemy reklamę wizualną, piszemy scenariusz spotu czy tworzymy tekst marketingowy, powinniśmy pamiętać jeszcze o jednym. Niektóre branże i produkty, takie jak tytoń, alkohol czy leki na receptę objęte są zakazem reklamy.
Planując akcje promocyjne, zawsze powinniśmy zatem skierować się z prośbą o pomoc do doświadczonej agencji marketingowej – dzięki temu unikniemy ryzyka popełnienia wizerunkowego faux-pas oraz kary finansowej.