Nadgryzione jabłko, trzy czarne paski czy kultowe, złote łuki tworzące literę „M” – te symbole w mgnieniu oka rozpoznaje każdy z nas. Przykłady Apple, Adidas czy McDonald’s najlepiej pokazują, jak duże znaczenie ma logotyp w tworzeniu wizerunku marki. Często to właśnie logo jest pierwszym, na co zwracamy uwagę. Zakładając firmę, warto zatem zdawać sobie sprawę z tego, że nie jest to tylko obrazek, który „musi być”. Do tematu należy podejść profesjonalnie.

Jak przygotować się do wykonania projektu?

Stworzenie profesjonalnego projektu często bywa procesem czasochłonnym, niech więc nikogo nie zmylą popularne dziś proste i minimalistyczne kształty. To nie takie proste.

Najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie. Projektant powinien zapoznać się z historią firmy, obszarem jej działalności oraz wytycznymi przygotowanymi przez zleceniodawcę. Logo może bowiem obejmować np. wyłącznie nazwę, może jednak także przedstawiać symbol, który będzie budził skojarzenia z przedsiębiorstwem. Niezależnie jednak od tego, którą drogę obierze projektant, powinien on zapoznać się również z logotypami podobnych firm. Research może pomóc w znalezieniu inspiracji oraz określić, co zrobić, by wyróżnić się na tle konkurencji.

O czym trzeba pamiętać?

Najpierw dobrze jest wykonać wstępne szkice i rysunki na kartce. Dzięki temu będziemy mieli pewny pogląd na to, które pomysły są dobre, a które nie, wykrystalizują się również pewne idee. Przenosząc szkice na propozycję logotypu pamiętajmy o proporcjach, kształtach oraz o tym, by całość była spójna, a jednocześnie intrygująca.

Warto zwrócić uwagę na dobór kolorów i kształtów. W niektórych przypadkach lepsze będą symbole zaokrąglone i owalne, przy innych branżach bardziej odpowiednie będą ostre krawędzie. To samo dotyczy kroju i fontu.
Poszczególne kolory i odcienie warto natomiast dobierać pod kątem tego, jakie emocje chcemy wywołać u odbiorcy – euforię, zadumę, a może skojarzenia z nowoczesnością? Pamiętajmy także o tym, by projekt dobrze prezentował się w monochromie.

Logotypy a współczesność

Współczesny projekt powinien być prosty. Spójrzmy na firmy takie jak Pepsi, Instagram, czy wspomniane wcześniej Apple, które na przestrzeni lat znacznie uprościły swoje logotypy. Dlaczego jest to ważne? Proste symbole są bardziej wyraziste i łatwiej nam je zapamiętać. Ponadto, w dobie urządzeń mobilnych ważne jest, by projekty takie były czytelne nie tylko na dużych billboardach, ale również na tabletach czy smartfonach. Zasada, jaką powinniśmy kierować się, projektując logo, brzmi zatem: „minimum środków, maksimum przekazu”.